Hoe denken Nederlanders over Black Friday?
Black Friday is een shopping fenomeen dat langzaam maar zeker ook Nederland veroverd. Steeds meer winkels maken gebruik van deze van oorsprong Amerikaanse traditie om klanten te trekken met zeer aantrekkelijke aanbiedingen. De vraag is wel of en hoe de klant dit oppakt. Hoe denken Nederlanders over Black Friday? Zijn Nederlanders hier té nuchter voor of vinden we het wel interessant?
Veel Amerikanen kijken jaarlijks uit naar die bewuste vrijdag die direct na Thanksgiving valt. Deze vierde vrijdag van november wordt niet alleen gezien als de officiële start van de inkopen voor de feestdagen, maar ook als dé dag waarop vele aantrekkelijke deals gesloten kunnen worden. Vrijwel alle bedrijven bieden hun producten aan tegen zeer scherpe kortingen. Om deze kortingen niet te missen staan veel Amerikanen urenlang in de rij te wachten om er direct bij te zijn als de winkels open gaan. Dit levert de welbekende chaotische taferelen op zoals mensen die rennen door de winkels, elkaar verdrukken, ruzie maken en populaire producten als de nieuwste Tv’s, computers, speelgoed, kleding, tassen of games uit elkaars handen trekken.
Chaos in Nederland op Black Friday?
Black Friday is een traditie die inmiddels ook in andere delen van de wereld is overgenomen, waaronder in Nederland. Steeds meer winkels in ons land doen hieraan mee en bieden hun klanten aantrekkelijke kortingen aan. Deze kortingen zijn vaak, zo lang de voorraad strekt, het volledige weekend verkrijgbaar. De chaos die in Amerika bijna een standaard is geworden op Black Friday kennen we hier (nog) niet, al is het in populaire winkels wel erg druk deze dag. Dit geeft wél duidelijk beeld over onze gedachtegang Black Friday.
Hoe denken Nederlanders over Black Friday?
In Amerika is Black Friday absoluut de drukste winkel dag van het jaar. Dit is in Nederland nog niet het geval, maar dat wil niet zeggen dat wij deze traditie niet in de armen gesloten hebben. Als je aan een gemiddelde groep Nederlanders vraagt hoe ze over Black Friday denken, zullen de meeste mensen aangeven dat ze dit wél erg interessant vinden. We zijn dan wel een nuchter volk, maar prijsbewust zijn we natuurlijk ook!
Black Friday speelt op een geraffineerde wijze in op de prijsbewustheid van de klant. De prijsvoordelen waar een klant juist op die dag van kan profiteren wordt zeer duidelijk en inzichtelijk gemaakt. De hoge kortingen zijn eigenlijk niet te missen. Hier zijn veel Nederlanders zeer gevoelig voor.
Daarnaast doen steeds meer grote aanbieders mee met deze traditie. Dit wordt natuurlijk niet gedaan als het merendeel van de klanten Black Friday als een commerciële truc opvatten en hierdoor de winkels juist een negatief imago zullen krijgen. De verwachting is dan ook dat steeds meer winkels hierbij aansluiten om te voorkomen dat de consument bij een ander naar binnen stapt.
Heeft Black Friday een toekomst in Nederland?
De grote hoeveelheid klanten die juist op Black Friday de winkels bezoeken, versterkt het beeld dat deze traditie zeker wel wordt gewaardeerd door de Nederlanders. De vraag of Black Friday een toekomst heeft in Nederland is hiermee al lang beantwoord. De verwachting is zelfs dat het succes alleen maar groter wordt. Een winkel die hier niet aan meedoet, loopt een omzetkans mis en dat wil géén enkele organisatie.
Ook het Nederlandse volk is enthousiast. De praktijk heeft uitgewezen dat we best bereid zijn om onze nuchterheid even aan de kant te zetten om onze prijsbewustheid de ruimte te geven, ondanks dat Black Friday vaak inspeelt op de emotionele beslissingen in een koopgedrag. Normaal staan Nederlanders bekend om het feit dat we emoties geen vooraanstaande rol spelen bij een aankoopbeslissing. Tijdens Black Friday is dat nét even anders. Daar willen we graag bij zijn.
Gerelateerde pagina's