Waarom worden mensen gek tijdens Black Friday?
Iedereen kent die beelden wel, de mensen die op Black Friday direct na opening de winkel binnen rennen om een goede deal te kunnen sluiten. Deze taferelen komen vooral in Amerika voor, maar in Nederland gebeurt dit ook steeds meer. Waarom worden mensen gek tijdens Black Friday? Het antwoord lees je hier.
Black Friday is een van oorsprong Amerikaanse traditie. Op deze vierde vrijdag in november worden de eerste inkopen voor de feestdagen gedaan. Dat veel mensen dit tegelijk doen is eenvoudig te verklaren: juist op die eerste dag na Thanksgiving worden immers veel artikelen met een behoorlijk hoge korting aangeboden.
De gouden regel van Black Friday
Daarom staan er al lang voordat de winkel daadwerkelijk open gaat al vaak lange rijen. Vooral in Amerika staan de mensen urenlang te wachten om als eerste naar binnen te kunnen.
Als de winkel daadwerkelijk opengaat, is er een letterlijke run op de meest populaire artikelen. Een chaos is het gevolg. Mensen verdrukken elkaar, maken ruzie en trekken interessante spullen zoals de nieuwste TV’s, computers, speelgoed, kleding, tassen of games letterlijk uit elkaars handen. De gekte rondom Black Friday is dan op z’n hoogtepunt. De vraag is echter waarom mensen gek worden tijdens Black Friday.
De gekte rondom Black Friday
De gekte rondom Black Friday wordt natuurlijk voornamelijk veroorzaakt door de aantrekkelijke prijzen die geboden worden. Veel mensen zijn bang om een goede deal mis te lopen en willen iedere kans pakken om zo voordelig mogelijk uit te zijn. De ondernemers spelen op en rond op Black Friday op een geraffineerde wijze in op dit gevoel dat ook wel Fear of Missing Out (FOMO) wordt genoemd. Het gevoel wordt zelfs versterkt doordat een scherpe aanbieding slechts een korte tijd wordt aangeboden. Je moet als consument snel beslissen om te kunnen profiteren. Daarnaast zijn de aanbiedingen vaak slechts beperkt beschikbaar. Als je niet snel je kans pakt, doet een ander dit wel en loop je wellicht een mooie aanbieding mis.
Bekijk hier beelden van Black Friday in Amerika
Hoe ondernemers inspelen op de Black Friday gekte
Ondernemers spelen maar wat graag in op de gekte die er ontstaat tijdens Black Friday. De eerste stappen hiervoor worden al lang voor deze bewuste dag gezet. Via diverse marketingboodschappen worden de consumenten niet alleen herinnert aan deze bewuste dag, maar ook attent gemaakt op de scherpe aanbiedingen die ze die dag, of vaak dat gehele weekend, hebben. De consument wordt al van te voren lekker gemaakt.
De kortingen worden weergegeven in percentages, waarin het voordeel duidelijk wordt weergegeven. De voordelen voor de klant wordt duidelijk zichtbaar. Dit voordeel, in combinatie met de tijdelijke en soms beperkte beschikbaarheid, zorgt voor een gekte in een winkel en mooie omzetcijfers voor de winkelier.
De oorspronkelijke betekenis van Black Friday
Deze mooie omzetcijfers refereren naar de oorspronkelijke betekenis van Black Friday. Zowel voor de klanten als voor de ondernemers is deze vrijdag namelijk zeker niet zwart. De betekenis van Black Friday wordt gezien uit oogpunt van de winkeliers. Het is een dag waarin mooie cijfers geschreven worden. Black Friday wordt oorspronkelijk gezien als de eerste dag van het jaar dat voor het eerst zwarte (winstgevende) cijfers geschreven worden in plaats van de rode (verliesgevende) cijfers. Vanzelfsprekend is dat niet helemaal waar, maar geeft wel aan hoe belangrijk deze dag, in combinatie met de opvolgende periode naar de feestdagen toe, is voor bedrijven. In deze periode wordt vaak het verschil gemaakt tussen een goed of een teleurstellend jaar.
De gekte die er ontstaat rondom Black Friday komt voor veel winkels dus uitstekend uit. Zij zullen er alles aan doen om het dit verder aan te wakkeren. Er is dan ook weer veel spektakel te verwachten op deze vierde vrijdag in november, zowel voor de klant als voor de winkels. De Black Friday gekte kan niet gek genoeg zijn voor beide partijen!
Gerelateerde pagina's